علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراثفرهنگی در یادداشتی درباره سومین جشنواره بینالمللی چندرسانهای میراثفرهنگی نوشت: میراثفرهنگی به عنوان برآیند تجارب زیسته پیشینیان در بستری طبیعی و فرهنگی، تا مادامی که حیات اجتماعی خود را حفظ نکند به امری قدیمی و تزیینی تبدیل میشود.
میراث فرهنگی امری جاری و ساری در زندگی پر تلاطم عصرکنونی و آینده مبهم پیش رو؛ و تنها تکیهگاه انسان امروز برای تحقق مفهوم «بشریت» و ایجاد «حس هویتمندی» و «تعلق سرزمینی» است و برافروختن این تعلق، جز از طریق صیانت و معرفی میراث فرهنگی محقق نمیشود.
میراث فرهنگی بستر و زمینه اصلی زیست کیفیتمند و هویتمند بر پایه تجارب گذشتگان است. تلقی نادرست جامعه از میراث فرهنگی به عنوان امری «بیرونی» و «نسبی» را باید به امری «درونی» و «مطلوب» تغییر دهیم.
جامعه امروزی خود را بیرون از ساحت میراث فرهنگی میپندارد و تلاش میکند از دریچههایی به منظره زیبای میراث فرهنگی بنگرد در حالیکه جوامع، در متن و بطن میراث فرهنگی، زیست تمدنی و فرهنگی دارند و خطاست آنرا امری بیرونی تلقی کنند. برای تغییر این نگرش باید پیوندهای گسسته شده دوباره گره بخورد.
مهمترین گسست امروز، دو دستگی اجتماعی در باورمندی به نقش و اهمیت میراث فرهنگی برای زندگی امروز و فردا است؛ قاطبه اصلی جامعه به میراث فرهنگی تعلق خاطر دارند اما آنرا امری موثر در زندگی امروز و فردای فرزندانشان نمیپندارند و بخشی از کنشگران فرهنگی جامعه به درستی، میراث فرهنگی را امری زمینهای برای توامان کردن «هویتمندی» و «رشد و توسعه» جامعه میدانند.
این دو قاطبه اجتماعی، در مقام استعاره در دو سوی درهای که توسط ناآگاهان و سودجویان حفر شده قرار دارند و تکلیف حاکمیت در این بین، علاوه بر ممانعت از عمیق شدن این شکاف، برقراری ارتباط و پل زدن در دو سوی این شکاف است.
جشنواره چند رسانهای میراث فرهنگی پلی است که پایههای آن در طی دولت سیزدهم افراشته و عرشه آن در سومین دوره جشنواره در دولت چهاردهم مستحکم و برقرار شده است به گونهای که قصد دارد مرزها را در نوردد و در قامتی بینالمللی، منبعد مرجعی منطقهای و جهانی برای معرفی تلاشهای انجام شده در تولید محتوای فرهنگی، رسانهای، سینمایی، ادبی و موسیقایی و… مبتنی بر معرفی و کاربردیسازی میراث فرهنگی باشد.
سومین دوره جشنواره مفتخر و برخوردار از آثار ارزشمند چند رسانهای از سراسر کشور و مشارکت خیل عظیمی از کنشگران فرهنگی شده و شیراز شهر فرهنگ و ادب و مردمانش به بالندگی تمام آنرا در مامن خود جلا بخشیده اند.
خلق و بهره گیری از ظرفیت جشنواره چندرسانهای میراث فرهنگی برای ارتقاء آگاهی و سواد میراثی جامعه، محفلی برای تبلور نقش آفرینی موثر اصحاب هنر، فرهنگ و رسانه شده تا مردمیترین جنبه فرهنگ را دغدغه نمایند. و امید میرود توسعه دغدغه مندان؛ حفاظت از میراث فرهنگی را از امری «مقطعی» به «مستمر» و از موضوعی «دولتی» به «مردمی» تبدیل نماید.
جشنواره چند رسانه میراث فرهنگی یکی از نقاط امید به «مردمی کردن حفاظت از میراث فرهنگی» و «توسعه سواد میراثی جامعه» است و نقطه اتکایی برای معاونت میراث فرهنگی است تا پیوندهای اجتماعی را برای صیانت از میراث سرزمینمان مستحکمتر نماید.
انتهای پیام/
نظر شما